“Koffie moet weer een onbetaalbaar luxeproduct worden”

Foto: Dmitrii Pridannikov / Shutterstock.com

Ze is pas 24, maar Lieke Christiers heeft nu al haar eigen koffiezaak in het centrum van Amsterdam. Haar missie: een gewone kop koffie financieel onbereikbaar maken voor mensen met een normaal inkomen.

“Het begint al bij de bonen”, legt de onderneemster uit. “Die komen zogenaamd van een fairtrade koffieboertje in Brazilië en worden met zelfgebouwde vlotten naar de haven gebracht. Ze worden gebrand in houtgestookte gietovens op exact 81 graden. Slowroasting, heet dat. Totale onzin natuurlijk, slowroasting bestaat helemaal niet, maar mijn klanten smullen van zo’n verhaal.”

Lieke is ‘Barista Grande’, een functie die zij zelf verzon: “Klanten zijn bereid het dubbele te betalen voor een bakkie pleur als ze denken dat je er verstand van hebt. Het is een spel. Hoe beweeg je tijdens het koffiezetten? Kijk je moeilijk genoeg? Hoe staan je wenkbrauwen? Je moet letten op de kleinste details. Het gaat om een stukje beleving. En inderdaad, daar mag flink voor betaald worden. De klant mag blij zijn dat hij van mij een bak koffie mag kopen.”

“Door de prijs flink op te drijven, hebben mijn klanten het gevoel dat ze iets speciaals krijgen”, verklapt Lieke. “Koffie moet weer een onbetaalbaar luxeproduct worden, bedoeld voor verheven millennials die nog geen zak gepresteerd hebben maar wel met een arrogante bek een dubbele latte met havermelk bestellen. Daar vraag ik trouwens 12 euro voor. Maar je krijgt er wel een lulverhaal over Braziliaanse koffieboontjes bij.”