NVVP: “Pilotenstaking effectiever in de lucht”

Een staking van piloten heeft in de lucht meer effect dan op de grond. De Nederlandse Vakbond van Vliegend Personeel (NVVP) adviseert de stakende piloten van Transavia dan ook om hun acties te verplaatsen naar een hoogte van 10 kilometer.

Foto: StudioPortoSabbia / Shutterstock.com

De piloten van Transavia legden maandagochtend massaal het werk neer. Aanleiding is een al maanden durend conflict over een nieuwe cao. De piloten dreigen met meer acties als de luchtvaartmaatschappij hun eisen niet tegemoet komt.

Volgens de NVVP hebben pilotenstakingen op de grond echter weinig effect. De vakbond gelooft meer in onaangekondigde werkonderbrekingen in de lucht. “Vooral direct na de start of vlak voor de landing. Juist dan zijn de piloten hard nodig”, legt woordvoerder Jan Morgels uit. “Als je dan gaat staken, laat je aan Transavia zien dat het menens is.”

Volgens gezagvoerder Patrick van Stimburg is een staking in de lucht echter niet zonder risico: “In 1995 legden de piloten van een Boeing 757 van American Airlines onverwacht het werk neer. Uiteindelijk werden hun eisen wel ingewilligd, maar toen lag het toestel al tegen een berg. Heel vervelend, ook voor de passagiers.”