Drie jaar na sluiting V&D: “Mijn leven is kapot”

Ruim drie jaar geleden sloot de laatste vestiging van het legendarische warenhuis V&D. Sindsdien is het leven van de vaste klanten ingrijpend veranderd. Hoe gaat het nu met ze? Wij spraken met Els (64), voorheen klant van de vestiging in Alkmaar.

Foto: iStockPhoto – Getty Images

Zoals zoveel vaste klanten kwam Els meerdere keren per week bij V&D. “Soms was ik er elke dag”, geeft Els toe. “Niet altijd kocht ik iets hoor. Vaak liep ik gewoon even binnen om rond te snuffelen. Kijken naar de huishoudelijke artikelen, de besteksets, het uitgebreide textielassortiment. Héérlijk vond ik dat.” Els wijst naar haar strijkbout: “Het eerste dat ik bij V&D kocht. Een elektrisch strijkijzer was heel modern in die tijd.”

De sluiting van V&D was een enorme klap voor Els. “Ik heb gehuild, echt gehuild. Nu kan ik nooit meer even naar V&D. Het voelt alsof ik door het leven in de steek ben gelaten. Ik lig vaak tot twaalf uur in bed. Zonder V&D hoeft het voor mij allemaal niet meer. Soms denk ik: Was ik maar dood.”

Els wil graag in contact komen met andere voormalige klanten van V&D.