Nederlanders geven fors minder fooi in de supermarkt

Nederlanders geven fors minder fooi in de supermarkt
Foto: Emilija Miljkovic / Shutterstock.com

Consumenten zijn wat minder gul geworden als het gaat om de fooien in de supermarkt. Klanten geven de caissière gemiddeld nog maar 8 procent fooi. Vijf jaar geleden was dat nog 12 procent.

Uit onderzoek van bureau QuestionIt blijkt dat supermarktklanten niet meer zo vrijgevig zijn. Caissière Kimberley (18) beaamt dat. “Een paar jaar geleden stopte een klant je nog weleens een vijftigje toe, of een briefje van twintig euro. Nu mag je al blij zijn als je een tientje krijgt”, vertelt ze.

Volgens onderzoeksleider Sven Kragt heeft de zuinigheid van supermarktklanten te maken met de gestegen prijzen: “Boodschappen zijn in de afgelopen twee jaar flink duurder geworden. Om die reden beknibbelen klanten op de fooi voor de caissières. Het gemene is dat de caissières hierdoor nu de dupe van worden van de situatie. Dat is natuurlijk erg oneerlijk.”

Ook supermarktmanager Wolter Haaks merkt dat klanten egoïstischer zijn geworden. “De meeste klanten ronden een bedrag van 90 euro nog wel af naar boven, maar veel meer geven ze niet”, zucht hij. “We bekijken hoe we het geven van de fooi makkelijker kunnen maken. We kunnen bijvoorbeeld de fooi alvast inbouwen in de prijs van de producten. Als je alles gewoon 10 procent duurder maakt, hoeft de klant niet meer na te denken over de fooi. Zo kunnen we de klanten toch een beetje tegemoetkomen.”

 
Deel dit artikel: