Iets online bestellen en dat de volgende dag al geleverd krijgen, zonder dat het eerst een halve week in de bus van de bezorger heeft liggen wachten. Nu klinkt dat nog als science fiction, maar als het aan PostNL ligt is het in 2030 heel normaal.
Het postbedrijf kwam vandaag met een ambitieus plan: over zeven jaar moet een flink deel van de postpakketten op tijd bezorgd worden. “Veel webshops beloven nu al dat bestellingen de volgende dag geleverd worden. Als het aan ons ligt, is dat in 2030 inderdaad mogelijk”, aldus een woordvoerder van PostNL.
Dat klinkt veelbelovend, maar hoe wil PostNL dat realiseren? “Nu is het nog zo dat pakketten een extra dag onnodig in de bus van de bezorger blijven liggen, zodat onze klanten zich wanhopig afvragen waar hun bestelling blijft. We gaan onderzoeken wat er gebeurt als we die stap uit het bezorgproces halen.”
Ook de website van PostNL zal in de komende jaren worden aangepast: “De vertrouwde melding ‘Het is erg druk. Sommige pakketten zijn wat later, sorry’, zal op termijn niet meer nodig zijn. Dat wordt voor sommige klanten echt even wennen, maar dat is wel de richting waar we op willen.”