Minister Tieman van Infrastructuur en Waterstaat is vandaag gestart met een nieuwe editie van de Bob-campagne, gericht op het terugdringen van alcohol in het verkeer.
De slogan blijft hetzelfde als vorig jaar: "Top, jij blijft Bob." De aftrap vond plaats in Den Haag, waar bij een alcoholcontrole nuchtere bestuurders de kans kregen om aan een rad te draaien voor een kleine attentie. De Bob-campagne, oorspronkelijk in Belgiƫ gelanceerd in 1995, stimuleert bestuurders om 0 procent alcohol te drinken voordat ze achter het stuur stappen. Uit recent onderzoek blijkt dat 93 procent van de Nederlanders vertrouwen heeft in eigen nuchterheid, maar onder jongeren tussen 18 en 24 jaar geeft 22 procent toe soms toch te rijden na alcoholgebruik.
Dit percentage baart experts zorgen, omdat iedereen verschillend reageert op alcohol. De campagne speelt in op de verleidingen die december met zich meebrengt, een maand waarin veel Nederlanders vaker drinken vanwege feestelijkheden zoals kerst en oud en nieuw. Minister Tieman benadrukt het belang van alertheid in deze gezellige maar risicovolle periode.
Tegelijkertijd houdt de politie in het hele land extra controles, en volgende week start een Europese actie tegen alcohol en drugs in het verkeer.

