12 ℃
Klein nieuws

Frustratie over pakketbezorging neemt toe: wel thuis maar geen levering ontvangen

Consumenten ervaren steeds vaker problemen met pakketbezorging, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 12.

000 deelnemers. Ruim 35 procent gaf aan het afgelopen halfjaar hinder te hebben ondervonden, vooral bij UPS. De grootste ergernis is het niet naleven van afgesproken bezorgtijden; deze veranderen regelmatig en pakketten worden vaak later geleverd.

Ook melden consumenten dat bezorgers onterecht aangeven dat zij niet thuis waren. Daarnaast is de klantenservice van grote pakketdiensten zoals DHL, DPD, PostNL en UPS in vergelijking met voorgaande jaren achteruitgegaan. Consumenten klagen over moeilijk telefonisch contact en onbetrouwbare chatbots.

PostNL erkent de problemen en benadrukt de aandacht hiervoor. Pressie vanuit vakbond FNV wijst op hoge werkdruk en zware arbeidsomstandigheden voor bezorgers, wat invloed heeft op de bezorgkwaliteit. De Consumentenbond wil nu in gesprek met webwinkels, die verantwoordelijk zijn voor levering, om verbeteringen te realiseren, maar een snelle oplossing lijkt nog ver weg.

Thuiswinkel is terughoudend over de effectiviteit van mogelijke maatregelen.

 
Deel dit artikel: