De Duitse auto-industrie dreigt in de problemen te komen door een conflict rond chipfabrikant Nexperia tussen China en het Nederlandse ministerie van Economische Zaken.
Autofabrikanten zoals BMW en Volkswagen zijn afhankelijk van chips die Nexperia in China produceert. Door een exportverbod vanuit China kunnen deze chips niet meer het land verlaten, wat binnen enkele weken kan leiden tot ernstige tekorten. Demissionair minister Karremans nam de controle over Nexperia om te voorkomen dat chipproductie naar China zou verhuizen.
Dit leidde echter tot een tegenreactie van China, met verstrekkende gevolgen voor de Europese auto-industrie. Volgens oud-topman Frans Scheper heeft Karremans de complexiteit van de chipproductieketen onderschat; Europese fabrieken maken wafers die in China verwerkt worden tot eindproducten. Door het exportverbod komen deze essentiƫle chips niet meer naar Europa.
Hoewel er nog beperkte voorraden zijn, zal het overstappen op alternatieve halfgeleiders maanden duren en is er geen overcapaciteit in de markt om het tekort op te vangen. De situatie zet de Duitse automarkt onder grote druk.