De bekende blauwe borden boven de autosnelwegen hebben hun langste tijd gehad. De borden zijn overbodig, nu vrijwel elke automobilist rijdt met een navigatiesysteem.
De bewegwijzering in Nederland was ooit uitbesteed aan de ANWB, die daarvoor een bedrag in rekening bracht bij de overheid. Sinds enige tijd zorgt Rijkswaterstaat zelf voor de bewegwijzering. Een dure klus, waar de overheid vanaf wil.
“Het gaat om miljoenen euro’s per jaar”, zegt verkeersdeskundige Gerard Oefermans. “Het onderhoud van de blauwe bewegwijzering brengt hoge kosten met zich mee, terwijl de borden eigenlijk niet meer nodig zijn. Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen een navigatiesysteem in de auto. In de meeste nieuwe auto’s is zo’n systeem ingebouwd. Voor oudere modellen is een los navigatiekastje te koop. De borden boven de weg zijn gewoon overbodig. Bovendien ontsieren ze het landschap.”
De blauwe borden zouden binnen een jaar al helemaal verdwenen kunnen zijn. “Begin met de borden boven de snelweg, want die zijn het grootst”, adviseert Oefermans. “De meeste automobilisten kennen inmiddels de weg. Eigenlijk worden die borden alleen nog door oudere automobilisten gebruikt, maar die zijn binnenkort toch allemaal dood.”