PARIJS - La Poste, de Franse tegenhanger van PostNL, heeft vandaag haar eerste locatie geopend met standaard een ruime voorraad kledingstukken die ter plekke bekeken, gepast en gekocht kunnen worden. Klanten hoeven daarbij geen app meer te gebruiken.
Kleding uit deze voorraad is dus door niemand besteld, maar wel voor iedereen beschikbaar. “Het zal voor veel mensen wennen zijn, vooral omdat er geen internet aan te pas komt”, zegt Philippe Wahl, topman van La Poste, “maar het grote voordeel is dat klanten direct de ware kleur, maat en stof van een kledingstuk ervaren. Dit voorkomt teleurstellingen.” Ook denkt Wahl veel kosten te besparen doordat niet gekochte kledingstukken niet meer teruggestuurd hoeven te worden.
Het passen van kleding geschied in kleine cabines, ongeveer ter grootte van een toilet, die gebruikers van binnen af kunnen sluiten. Bij de uitgang is iemand aanwezig die de betaling regelt.
Marie, een van de eerste klanten, nam alvast een kijkje: “Het is wel erg wennen om steeds naar rekken met verschillende maten en collecties te lopen, normaal doe ik dat met muisklikken. Ook het passen vond ik even ongemakkelijk.”
Of deze nieuwe manier van winkelen zonder tussenkomst van internet succesvol zal worden, is nog onduidelijk, maar Marie is optimistisch: “Ook met een lege accu kan ik moeiteloos door de truien en broeken swipen, echt cool. En ik hoef er niet eens voor thuis te blijven.”