4 ℃

Plezier bij Belastingdienst om traditionele storing bij aangifte: “Weer een geslaagde grap”

Plezier bij Belastingdienst om traditionele storing bij aangifte: “Weer een geslaagde grap”
Foto: Bunyiam / Shutterstock.com

Ook dit jaar begon de belastingaangifte weer met de traditionele storing. Veel mensen konden niet inloggen bij de Belastingdienst om hun aangifte in te dienen.

Net als vorig jaar, het jaar ervoor en het jaar daarvoor gingen de systemen van de Belastingdienst op de eerste aangiftedag onderuit. “De storing bij de belastingaangifte begon jaren geleden als een grapje van onze ict-afdeling. Inmiddels is het echt een traditie geworden”, vertelt systeembeheerder Michel Kwaaijmakers van de Belastingdienst. “Een van onze medewerkers krijgt de opdracht om iets te saboteren, waarna zijn collega’s op zoek moeten naar de storing. Elk jaar zorgt deze traditie voor veel hilariteit.”

In voorgaande jaren waren onder meer de website en de telefonische helpdesk onbereikbaar. Dit jaar was het DigiD-inlogsysteem onklaar gemaakt. “Opeens konden mensen niet meer inloggen en dus ook geen aangifte doen”, lacht Kwaaijmakers. “Het duurde uren voor we de storing hadden verholpen. Het was dus weer een geslaagde grap!”

Op Twitter werd door veel mensen geklaagd over de storing bij de Belastingdienst, maar daarover haalt de systeembeheerder zijn schouders op: “Zeurpieten hou je altijd. De jaarlijkse storing is nou eenmaal een traditie in onze organisatie en daar zijn we zuinig op. Gelukkig zijn er genoeg mensen die wel tegen een grapje kunnen.”

 
Deel dit artikel: