Vrachtwagenfabrikanten die betrokken zijn bij het grootste kartel in de Europese Unie worden geconfronteerd met mogelijk miljarden euro’s aan schadeclaims van getroffen transportbedrijven.
Vandaag starten in München belangrijke hoorzittingen die onderdeel zijn van de afhandeling van honderden claims. De betrokken bedrijven, waaronder DAF, Volvo/Renault, MAN, Daimler, Iveco en Scania, hielden jarenlang verboden prijsafspraken waardoor de prijzen van nieuwe trucks kunstmatig hoog bleven. Dit had grote financiële gevolgen voor klanten, waaronder Deutsche Bahn en het Duitse leger.
Ruim honderd advocaten en deskundigen zijn aanwezig bij de zittingen, die vanwege de omvang plaatshebben in een conferentiehal. Vrachtwagenfabrikanten verzetten zich tegen de vaak miljoenenclaims, waarbij Daimler zich nadrukkelijk verdedigt tegen zogenoemde ongegronde schadevergoedingen. Eerder legde de Europese Commissie reeds boetes op, onder meer 2,9 miljard euro in 2016 en ruim 880 miljoen euro aan Scania in 2017.
De branche hoopt op een schikking om de langdurige kwestie te beëindigen.

