De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft onderzoek gedaan naar problemen van consumenten met online diensten in het kader van de nieuwe Europese Digital Services Act.
Deze wet moet ervoor zorgen dat online platforms betrouwbaar zijn en dat consumenten altijd de mogelijkheid hebben om met een mens in contact te komen, in plaats van alleen met chatrobots of telefonische computersystemen. Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen klagen over het blokkeren van hun accounts zonder duidelijke uitleg en over reclame die niet als advertentie wordt herkend op platforms zoals Facebook, Instagram en Google. De Digital Services Act geldt voor grote spelers zoals Apple, Google, Microsoft en AliExpress, maar ook voor kleinere webwinkels en diensten zoals Marktplaats en Bol.com.
De ACM adviseert consumenten eerst klachten direct bij het bedrijf te melden en als dat niet tot een oplossing leidt, contact op te nemen met de toezichthouder. Sinds februari mag de ACM officieel handhaven op de naleving van deze regels, maar actuele onderzoeken worden niet publiek gemaakt. Vorig jaar ontving de ACM ruim 250 klachten gerelateerd aan deze wetgeving.