10 ℃
Klein nieuws

Supermarkt introduceert zelfscan met schaamtemeter voor impulsaankopen

Een landelijke supermarktketen heeft een nieuwe functie in de zelfscanapparaten geïntroduceerd die impulsaankopen zichtbaar moet maken.

De tool, door het bedrijf omschreven als een schaamte-indicator, combineert anonieme aankoopgeschiedenis met realtime gedragssignalen zoals pauzes bij het schap en teruggelegde artikelen. De techniek toont op het scherm een kleurgecodeerde waarschuwing en biedt suggesties als "misschien later" of een budgetvriendelijk alternatief. Klanten kregen tijdens een proefperiode ook de optie om de functie uit te schakelen.

Personeel meldt dat de sfeer bij kassa's soms even verstrakt, maar vaker wordt omgelachen wanneer het apparaat zachtjes vraagt of men het écht wil. De keten benadrukt dat de data lokaal en geanonimiseerd blijven en dat het vooral gaat om consumentenbewustzijn. Marketingmedewerkers zien het als een ludieke manier om impulsen te vertragen; consumenten reageren wisselend, van geamuseerd tot licht gegeneerd.

 
Deel dit artikel: