Het Nederlandse spoornetwerk is niet voldoende voorbereid op nieuwe dreigingen zoals sabotage, cyberaanvallen en de groeiende vraag naar militair vervoer.
Dit blijkt uit een adviesrapport van het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL), dat vandaag aan demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen is overhandigd. Waar vroeger vooral werd gefocust op efficiëntie en kostenbeheersing, is de veiligheid nu een urgente aandachtspunt. Recente incidenten, zoals de kabelbrand nabij Schiphol tijdens de NAVO-top, benadrukken de kwetsbaarheid van het spoor.
Het OFL adviseert daarom het inzetten van cameradetectiesystemen, betere beveiliging van kritieke locaties en antidronemaatregelen. Daarnaast neemt de vraag naar militair spoorvervoer toe, wat kan leiden tot grote verstoringen van het civiele verkeer. Eén militaire trein kan het reguliere spoorverkeer tot drie uur vertragen.
Het rapport raadt ProRail aan om meer reserveonderdelen en herstelcapaciteit te organiseren en draaiboeken voor grootschalige incidenten op te stellen. Voor de uitvoering van deze maatregelen is een investering van minimaal 600 miljoen euro noodzakelijk.