Misschien is het u al opgevallen: op de verpakking van vlees staan voortaan de naam en de foto van het dier waarvan het afkomstig is. Het is de bedoeling dat consumenten zo meer binding krijgen met het dier dat ze eten.
Een biefstuk van Thea 125 of gehakt van Marjorie 3? U heeft het voor het uitzoeken. Sinds deze maand staan de naam én de afbeelding van het donordier op de vleesverpakkingen. “Het gaat om een stukje vleesbeleving”, zegt campagneleidster Mieke Tolpen van de Slagersunie. “Vleeseters willen geen anoniem stukje spierweefsel. Ze willen hun tanden zetten in een echt dier, met een naam en een gezicht. Met deze sticker maken we de vleeservaring veel persoonlijker.”
Op de achterkant van de vleesverpakking is een korte biografie van het dier te lezen. Tolpen: “Je kunt lezen hoe kort de koe heeft geleefd, hoeveel kinderen ze had en wie haar beste vriendinnen waren. Ook vermelden we interessante weetjes over het dier. Wist je bijvoorbeeld dat een koe dagenlang hartverscheurend kan loeien als haar kalfje direct na de geboorte bij haar weggehaald is? Mensen vinden dat toch leuk om te weten.”