2 ℃
Verkeerspsycholoog waarschuwt:

“Meeste jongeren met fatbike eindigen later in monstertruck”

“Meeste jongeren met fatbike eindigen later in monstertruck”
Foto: Nieuwspaal

PURMEREND - In de Tweede Kamer klinkt de roep om maatregelen tegen fatbikes steeds luider. Zo moet er een minimumleeftijd en een helmplicht komen. Verkeerspsycholoog Gerard Oefermans waarschuwt al jaren voor de gevaren van de fatbike. 

Onder jongeren zijn fatbikes ongelofelijk populair, maar volgens verkeerspsycholoog Gerard Oefermans komt er van de jonge fatbikers meestal niets terecht. “Het blijft meestal niet bij een fatbike. De meeste jongeren die met een fatbike zijn begonnen, eindigen later in een monstertruck. Het is een glijdende schaal”, waarschuwt Oefermans.

Ex-fatbiker Wesley Stijker weet uit ervaring waartoe de fatbike kan leiden. “Ik kreeg mijn eerste fatbike toen ik 14 was. Ik vond dat toen gewoon een stoer ding. Ik zag er helemaal geen kwaad in. Nu weet ik wel beter”, zegt hij.

Tractorbanden

“Als je eenmaal aan een fatbike begint, gaat letterlijk en figuurlijk de rem eraf”, vertelt Wesley. “Ik wilde steeds dikkere banden. Ze konden mij niet dik genoeg zijn. Vier jaar na mijn eerste fatbike zat ik al op een Harley Davidson V-Rod. En nóg vond ik de banden te dun. Uiteindelijk belandde ik in een monstertruck met tractorbanden. Toen ben ik hulp gaan zoeken.”

Foto: Eugene Edge / Shutterstock.com

Wesley was pas 14 toen hij in de ban van de fatbike raakte.

Hulp vond Wesley in Zuid-Afrika: “Daar is een kliniek voor jongeren die hun keuze voor transportmiddelen niet meer onder controle hebben. Ik heb er drie maanden gezeten, zonder dikke wielen, want die komen er daar niet in. Ik moest echt afkicken en mezelf helemaal opnieuw leren verplaatsen.”

“De therapie was zwaar, maar uiteindelijk is het me wel gelukt”, zegt Wesley. “Nu rijd ik alweer een half jaar op een doodgewone Gazelle. Ja, daar ben ik best trots op.”

 
Deel dit artikel: