Geld overboeken via de website van de bank, of zelfs via een app op de mobiele telefoon. Als het aan ING ligt, is dat in 2033 de normaalste zaak van de wereld. De bank werkt aan een systeem dat online bankieren in de toekomst mogelijk maakt.
“In de toekomst zullen betaalopdrachten niet meer op papier staan, maar ‘online’, zoals dat heet. Het insturen van een acceptgiro of girobetaalkaart is dan niet meer nodig. Klanten kunnen via een ‘website’ of ‘app’ hun rekeningen bekijken en betalingen doen. Dat klinkt nu nog als science fiction, maar ik denk echt dat zoiets in de toekomst mogelijk wordt”, zegt een woordvoerder van de bank.
Online bankieren kan voor sommige klanten van ING al bekend in de oren klinken. In de afgelopen dertig jaar heeft ING namelijk al met online bankieren geëxperimenteerd. “De resultaten zijn tot nu toe wisselend”, geeft ING toe. “Er zijn nu nog veel storingen. Om de paar weken werkt er iets niet. Vandaag lagen onze systemen weer de hele dag plat. Klanten konden niet inloggen, de app deed het niet en geld overboeken kon ook niet. Maar als je zoals ING vooroploopt met de nieuwste technieken, dan horen dit soort aanloopproblemen er nou eenmaal bij. We verwachten dat deze kinderziektes er over tien jaar helemaal uit zijn.”