Duikvluchten wellicht oplossing voor fijnstof en geluidsoverlast rond Schiphol

Foto: Bjorn Keith / Wirestock Creators

Om geluids- en milieuoverlast rond Schiphol te verminderen, zouden vliegtuigen de luchthaven voortaan vrijwel verticaal moeten benaderen. Luchtvaartdeskundigen onderzoeken een nieuwe aanvliegroute, waarbij de toestellen vlak voor de baan een duikvlucht inzetten.

Het kabinet werkt aan ingrijpende maatregelen, omdat Schiphol niet voldoet aan de eisen voor geluidsoverlast, stikstof en fijnstof. De vliegtuigen die laag over huizen in de omgeving vliegen zouden hinder en gezondheidsrisico’s veroorzaken. De oplossing ligt waarschijnlijk in een nieuwe aanvliegroute, waarbij toestellen de luchthaven in vrije val benaderen.

“De vliegtuigen blijven langer op grote hoogte, waar ze minder overlast veroorzaken. Vlak voor de landingsbaan zet de gezagvoerder de motoren uit en duwt met zijn volle gewicht tegen de stuurknuppel. Hierdoor maakt het toestel een scherpe duikvlucht, in theorie tot vlak boven de baan. Je laat het toestel als het ware gecontroleerd uit de lucht vallen”, legt piloot Remco Verstieren uit.

Is zo’n duikvlucht wel veilig? “Nee, maar daar gaat het niet om”, aldus Verstieren. “Ik heb niets tegen veilig vliegen, maar het moet niet ten koste gaan van de leefomgeving.”