
BOEKEL - Festivalorganisaties in Nederland luiden de noodklok: de opmars van oordoppen onder bezoekers dreigt de sector onbetaalbaar te maken. Omdat steeds meer mensen gehoorbescherming dragen, moeten festivals investeren in steeds grotere en dus duurdere geluidsinstallaties.
“Ongeveer de helft van onze bezoekers draagt tegenwoordig oordoppen, en die dingen worden elk jaar beter”, klaagt Jan Riesink, organisator van Paspop Uden. “Vroeger zetten we gewoon twee speakerzuilen neer en klaar. Nu hebben we een installatie van nodig van tienduizenden Watts, anders komen we niet eens voorbij de gehoorbescherming.”
Volgens Riesink is de situatie financieel onhoudbaar. Waar een middelgroot festival vroeger een set boxen huurde voor een paar duizend euro, moeten organisatoren nu complete stadioninstallaties optuigen. “We hebben laatst een geluidsmuur van twaalf meter hoog geplaatst, alleen om door de Alpine PartyPlugs heen te komen. Dat kost tonnen”, zegt Riesink.

Foto: JADA photos / Shutterstock.com
Riesink benadrukt dat de technologische vooruitgang van oordoppen nauwelijks bij te benen is: “Je ziet het elk jaar: bezoekers komen met steeds betere modellen, alsof ze rechtstreeks van NASA komen. Wij zetten daar nu al speakerwanden tegenover die je trommelvliezen vacuüm zuigen.”
“Ik ben ervan overtuigd dat wij de decibelwedloop gaan winnen”, zegt hij strijdvaardig. “Volgend jaar overwegen we samenwerking met Defensie: hun straalmotoren geven een geluidsdruk die overal doorheen komt. Dat heeft niks meer met muziek te maken, maar we hebben geen keus.”