Na de aangekondigde versoepelingen stromen bij de professionals met een contactberoep de verzoeken binnen voor een zogenoemd ‘happy end’. Binnen de nieuwe regels mogen mensen met een contactberoep, behalve sekswerkers, vanaf 2 maart weer aan de slag. Om aan de onderliggende vraag te voldoen komen onder meer kapperszaken met een uitbreiding van hun servicepakket.
Niet alleen bij massagesalons, maar ook bij fysiotherapeuten en ook kapperszaken schromen de klanten niet om bij het maken van de afspraak alvast te vragen naar deze mogelijkheid. Bij kapsalon Cut4You, van Carin Mieriks en Ilse de Zuyger, kijken ze er niet meer van op. “Door de lockdown is de behoefte van onze klanten veranderd. Dan moet je als ondernemer meebewegen. En vooral Ilse is daar erg bedreven in”, vertelt Carin.
Niet alleen de kappers lijken in dit gat in de markt te willen springen. “Bij financiële instellingen heerst dit idee al langer”, legt Lotte Beeckhuyzer van de Bond van Banken (BvB) uit. “Als sector gaat het erom dat we de wens van de klant centraal stellen. Mensen willen echt niet alleen maar een betaalrekening of een hypotheek. En bij een bredere behoefte hoort nu eenmaal een verbreding van het servicepakket. Je bent toch al met de klant in contact, hoe makkelijk is het dan om aan het einde van een gesprek even te vragen of ze het contact prettig willen afsluiten? Er zijn helaas ook smeerlappen die het verkeerd begrijpen en met ongepaste voorstellen komen, maar dat zijn er gelukkig niet veel.”