Zorgverzekeraars willen van Albert Heijn de gegevens van uw bonuskaart. Wat u koopt zegt veel over hoe (on)gezond u leeft. En dat willen zorgverzekeraars graag weten, melden bronnen binnen de verzekeringssector.
Elke bonuskaart heeft een uniek nummer, waarmee Albert Heijn registreert welke boodschappen u doet. Met bonuskortingen maakt de supermarkt het aantrekkelijk om de bonuskaart te gebruiken. De gegevens over uw koopgedrag zijn zeer interessant voor zorgverzekeraars. Als u bijvoorbeeld veel bier of wijn koopt, heeft u een grotere kans op leveraandoeningen.
De actiegroep Stop Informatiehandel is ongerust. “Men wordt gelokt met korting maar ondertussen weten ze alles. Je moet er toch niet aan denken dat je zorgpremie omhoog gaat als jij drie keer per jaar frituurolie koopt? Of als je even sigaretten haalt, er een automatisch berichtje gaat naar je zorgverzekeraar en dat die dan het eigen risico verhoogt?”, zegt woordvoerder Arie Langheuvel.
Langheuvel vermoedt al langer een samenwerking tussen supermarkten en de gezondheidszorg. “Vorige week kregen wij een melding over een klant uit Zoetermeer. Hij was overleden aan longkanker. Achteraf bleken zijn sigaretten allemaal afkomstig uit de supermarkt.”