Windjes op het werk… hoe en wanneer?

Werknemers maken te weinig gebruik van hun natuurlijke lichaamsgeuren. Dat zegt de Utrechtse werkcoach Martijn Creuseveldt. Door gebruik te maken van winden kan bijvoorbeeld een vergadering flink worden verkort.

Foto: Pressmaster / Shutterstock.com

“Lichaamsgeuren zijn een belangrijk onderdeel van onze sociale interactie”, legt Creuseveldt uit. “Met correct gebruik van lichaamsgeuren kan een werknemer zijn plaats in het bedrijf claimen. Door het aanleggen van een geurspoor rond je bureau geef je aan: let op, dit is mijn territorium.”

“Geuren vergroten de efficiency binnen het bedrijf. Een vaak gehoorde klacht is dat vergaderingen te lang duren. Managers houden hun personeel soms uren rond de vergadertafel. Een tactisch gelaten wind kan dan een oplossing zijn”, aldus de coach.

Bas Zomers (36) is creative concepts manager bij een groot reclamebureau. Ook hij maakt gebruik van zijn natuurlijke geurlijn: “Vroeger werd ik soms wel dertig keer per dag aangesproken. Ik kan veel beter doorwerken, nu ik ’s morgens mijn tanden niet meer poets.”

 
Deel dit artikel: