“Voor een echte lockdown moet je mensen verleiden”

Foto: Alexandros Michailidis / Shutterstock.com

Er zijn nog zeker twee persmomentjes nodig om Nederlanders te verleiden voor de lockdown. Dat zegt socioloog Ferdinand Dusse. 

“Je gaat echt niet al na één persmomentje met elkaar in lockdown. Dat is onfatsoenlijk”, zegt Dusse. “Een goeie lockdown moet je zachtjes inmasseren. Tijdens het persmomentje van afgelopen dinsdag liet Rutte het woord al een paar keer achteloos vallen. Hij deed dat heel subtiel. Bijna onhoorbaar. Alleen de oplettende luisteraar hoorde het. Prachtig.”

“Een lockdown is een spel van verleiding”, weet de socioloog: “Een mooi voorbeeld is Frankrijk. Daar kreeg de bevolking maar liefst zes persmomentjes voor de boel dicht ging. President Macron bouwde het heel mooi op. Hij vermeed zelfs het woord lockdown. ‘Zullen we samen naar binnen gaan en daar lekker een tijdje blijven?’, vroeg Macron met een zwoele stem. Zeg dan maar eens nee.”