'Economische wind in de rug'

Voedselbank wil zich ook richten op rijkere klanten

Foto: Sameoldsmith / Shutterstock.com

Mede geholpen door de inflatie weten steeds meer Nederlanders de weg naar de Voedselbank te vinden. De vestiging in het dorp Remsbeek ziet zelfs al ruimte voor uitbreiding.

“Door de hoge inflatie zijn de prijzen in de supermarkt flink gestegen. Hierdoor moeten steeds meer mensen op zoek naar een alternatief. En dan komen ze vanzelf bij ons uit”, lacht manager Riny Goossens van de Voedselbank Remsbeek. “Wij bieden mensen een gratis doos levensmiddelen. Daar kan een supermarkt gewoon niet tegenop concurreren.”

In de afgelopen maanden zag Goossens de clientèle veranderen: “Voorheen kwamen hier alleen mensen met een minimuminkomen, of een bijstandsuitkering. Nu zien we dat ook gezinnen met een modaal inkomen de weg naar de Voedselbank weten te vinden.”

De Voedselbank Remsbeek heeft het aanbod wel iets moeten wijzigen. Goossens: “Bij de minima kom je nog weg met een doos cornflakes en een blik bruine bonen. Nu krijgen we ook veel mensen uit de middenklasse over de vloer. Natuurlijk hou je daar rekening mee. Jan Modaal is gewend aan iets meer luxe en daar hebben we ons aanbod op aangepast. Deze week hebben we bijvoorbeeld verse croissantjes en een Frans kaasplankje met bijpassende wijn.”

Maar de ambities van Goossens reiken verder: “Op dit moment hebben we de economische wind in de rug. Als de inflatie blijft oplopen en het kabinet blijft afwachten, denk ik dat we nog veel verder kunnen groeien. Het zou me niet verbazen als straks ook tweeverdieners hun boodschappen doen bij de Voedselbank. Zover is het nog niet, maar we mogen best dromen over de toekomst. En die ligt wat mij betreft bij de Voedselbank.”