Levensmiddelenproducent Unilever vreest dat het bedrijf door de inflatie nog meer winst gaat maken dan vorig jaar. “Het lukt ons helaas niet om de oplopende winst onder controle te krijgen”, waarschuwt het bedrijf.
Ondanks verwoede pogingen van Unilever om de winst in de hand te houden, moest het bedrijf over 2022 toch weer recordcijfers in de boeken zetten. In totaal steeg de winst naar 8,3 miljard euro, fors hoger dan in de voorgaande jaren. “Afschuwelijke cijfers. Wij zijn er ook heel erg van geschrokken”, zegt Unilever-topman Alan Jope. “Onze inspanningen om de winst te temperen hebben helaas niet het gewenste effect gehad. Het is weer gierend uit de hand gelopen.”
De vraag is wie verantwoordelijk is voor de diepzwarte cijfers. “Het is niet leuk om te zeggen, maar de schuld ligt voornamelijk bij de consument”, zucht Jope. “In het afgelopen jaar hebben we de prijzen al met gemiddeld 11 procent verhoogd, maar consumenten blijven steeds onze producten kopen. Dan is het winstrisico gewoon heel groot. Dat moet je niet onderschatten.”
Volgens de topman is het gevaar nog niet geweken: “Het hoogtepunt van de inflatie is achter de rug, maar het toppunt van de prijzen nog niet. Ik kan helaas niet uitsluiten dat we straks ook over 2023 recordwinsten moeten gaan noteren.”