Treinen kapot door hitte

De NS past de dienstregeling aan vanwege de hoge temperaturen. Door de hitte gaan de treinen kapot. Sommige treinen kunnen niet meer van het rangeerterrein.

Foto: DNieuwland / Shutterstock.com

Behalve de treinen kan ook het spoor kan niet tegen de hitte. Door de hoge temperatuur kan de rails kromtrekken. De NS en ProRail verwachtten eerder al problemen door de kronkels in de rails. Als een trein stilvalt, kan ook de airco het begeven. En dat is met de huidige temperaturen niet ongevaarlijk.

Niet alleen de treinen, maar ook het NS-personeel gaat kapot door de hitte. Op station Utrecht Centraal zoekt een groepje NS-medewerkers steun bij elkaar. Een hevig geëmotioneerde machinist zakt van ellende in elkaar. Zijn collega’s proberen hem te troosten. Tevergeefs.

“Alles gaat verdomme kapot”, huilt de machinist. “Eerst de rails, nu de treinen, straks de airco. Kapot! Hoor je me? KAPOT! Wanneer houdt het op? En ik heb het warm. Ik heb het zó warm. Zo warm… God, help me.”

Ook in het buitenland is het warm. In Frankrijk is het plaatselijk 42 graden. De Franse spoorwegen melden geen problemen.