10 ℃

Supermarkt introduceert zelfscan zonder scanner, klanten leren weer hoofdrekenen

Supermarkt introduceert zelfscan zonder scanner, klanten leren weer hoofdrekenen
Foto: Gemma Konijn / PicturePerfect

AMSTERDAM - Een landelijke supermarktketen is deze week begonnen met een proef waarbij klanten hun aankopen registreren zonder gebruik te maken van handscanners. De innovatie moet niet alleen leiden tot een forse besparing op scanapparatuur, maar dient ook een educatief doel: klanten kunnen tijdens het winkelen hun rekenvaardigheid ophalen.

Het nieuwe systeem vergt enige concentratie van de consument. In plaats van de handscanner telt de klant de prijzen zelf bij elkaar op. Eenmaal bij de kassa hoeven klanten alleen nog het door hen uitgerekende totaalbedrag op te geven. Medewerkers staan klaar met korte instructies en extra pennen.

Wennen

De eerste reacties op de winkelvloer zijn wisselend. Klant Mirjam de Geeuw (48) vertelt dat ze even aan het nieuwe systeem moest wennen, vooral omdat ze het hoofdrekenen een beetje was verleerd. “Je wordt toch lui van al die technologie”, zegt De Geeuw. “Inmiddels gaat het beter, al blijft het verrekenen van de 15 procent-kortingstickers een uitdaging.”

Win-win-situatie

Supermarktmanager Daan Schift spreekt van een win-win-situatie. “Omdat handscanners niet meer nodig zijn, besparen we duizenden euro’s op hardwarekosten. Dat voordeel kunnen we doorberekenen aan de klant”, aldus Schift. Hij voegt daaraan toe dat het vertrouwen in de klant centraal staat. “Als iemand bij de kassa zegt dat twee biefstukken en een zak aardappelen bij elkaar vijftien euro kosten, dan gaan wij ervan uit dat dat klopt.”

De supermarkt is tot nu toe tevreden over de proef, al wijzen de voorlopige resultaten wel op iets langere doorlooptijden.

 
Deel dit artikel: