Staking of storing? Zo kunt u zien waarom de trein vandaag weer niet rijdt

Foto: Hivaka / Shutterstock.com

De treinen rijden uiteraard niet, maar waarom precies? Veel reizigers vinden het moeilijk om te zien waarom de treinen niet rijden. Gaat het om een staking of om een storing? Spoorwegadviseur Ben Kampheul geeft advies.

“De NS heeft talloze redenen om niet te rijden en elke dag komen er nieuwe redenen bij. Blaadjes op de rails, kromme sporen, blikseminslag, sneeuw, personeelsgebrek, defect materieel, een wisselstoring, u kunt het zo gek niet verzinnen. Het is voor u als reiziger lastig om te zien of het gaat om de dagelijkse storing of om een staking. Toch zijn er enkele subtiele verschillen”, legt Kampheul uit.

“Een staking wordt meestal van tevoren aangekondigd. Er is minder NS-personeel op de stations aanwezig en het personeel dat er wél is, wordt omringd door vakbondsmedewerkers uit de jaren ’60 van de vorige eeuw. Ziet u een machinist of conducteur ontspannen met het buikje over de trapleuning hangen, dan is er vrijwel zeker sprake van een staking.”

“Gelukkig wordt bij de NS maar een paar dagen per jaar gestaakt, gemiddeld zo’n 5 dagen per jaar. Op alle andere 360 dagen van het jaar is er een personeelstekort of gewoon een storing.”