Robot voor de klas moet lerarentekort oplossen

Foto: Lena May / Antonello Marangi / Shutterstock.com

Het lerarentekort in het primair onderwijs wordt steeds meer zichtbaar. Vergaande automatisering moet het lerarentekort oplossen. “Over een paar jaar staan er voornamelijk robots voor de klas”, denkt onderwijsdeskundige Arie Duinmeyer.

Vanwege de hoge werkdruk en het relatief lage salaris zijn nog maar weinig mensen voor het onderwijs te porren. Hierdoor wordt de druk op de bestaande leerkrachten alleen maar groter. Robots gaan daarom een flink deel van de lessen overnemen. “Leerkrachten draaien eigenlijk elk schooljaar hetzelfde verhaaltje af. Dat kun je prima aan een robot overlaten”, aldus Duinmeyer.

Technici van de TU Delft hebben samen met een Amerikaans bedrijf een onderwijsrobot ontwikkeld: Pepper. “Pepper kan hetzelfde als een menselijke leerkracht, maar dan beter”, legt Duinmeyer uit. “Taal en rekenen zijn uiteraard geen probleem, maar Pepper is ook geprogrammeerd om het gedrag van kinderen te corrigeren. Zo kunnen leerlingen die de les verstoren worden gecorrigeerd met een licht stroomstootje. Kinderen die gepest worden kunnen bij de robot hun verhaal kwijt, wat wordt opgeslagen op een geheugenkaart.”

De deskundige verwacht dat de eerste lesrobots uiterlijk volgend jaar voor de klas staan. “De leraar wordt straks een operator, iemand die de lesrobot bestuurt”, aldus Duinmeyer. “Met de lesrobot heeft de leerkracht straks meer tijd voor belangrijkere zaken, zoals bijvoorbeeld staken.”