2 ℃

Medewerkers ProRail tevreden over staking tijdens winterweer: “Reiziger zo veel mogelijk tot last zijn”

Medewerkers ProRail tevreden over staking tijdens winterweer: “Reiziger zo veel mogelijk tot last zijn”
Foto: Bjorn Keith / Shutterstock.com

De medewerkers van ProRail kijken met tevredenheid terug op de chaos die vrijdagochtend ontstond door een staking bij het spoorbedrijf. Door de staking tegelijk te laten plaatsvinden met de chaos op de weg door het winterweer, konden de stakers van ProRail de reizigers optimaal irriteren.

Terwijl op de weg grote ellende ontstond door gladheid en natte sneeuwbuien, lag door een staking bij ProRail ook het treinverkeer stil. “Door het winterweer was het de perfecte ochtend om reizigers het bloed onder de nagels vandaan te halen. Mensen konden namelijk niet met de trein en óók niet met de auto. Het was prachtig om de wanhoop te zien op de gezichten van onze reizigers”, lacht een stakende treinverkeersleider van ProRail.

“We hebben een dag uitgekozen waarop we mensen die gewoon naar hun werk wilden zo hard mogelijk konden raken”, vult een collega aan. “De reiziger zo veel mogelijk tot last zijn is een belangrijk deel van ons werk en ik denk dat dat vanochtend meer dan gelukt is. Die ellende op de stations én op de weg, dat was puur genieten.”

Ongelukken

“Misschien zijn door onze staking meer mensen met de auto gegaan en zijn er daardoor extra ongelukken gebeurd”, grinnikt de treinverkeersleider.

Foto: Smiltena / Shutterstock.com

Op de weg leidde het winterweer tot gevaarlijke situaties. De trein bood vanwege de staking geen alternatief.

De medewerkers van ProRail staakten voor meer loon. ProRail biedt al bijna 8 procent loonstijging, maar de medewerkers willen maar liefst 13 procent. “Ja, veel hè?”, lacht de ProRail-medewerker. “Maar vandaag heeft iedereen kunnen zien dat Nederland afhankelijk van ons is en hoe wij met die verantwoordelijkheid omgaan. Met liefde je werk niet doen, dat is wat ons drijft. En daar mag best wat meer voor betaald worden.”

 
Deel dit artikel: