Pakketjes worden binnenkort niet alleen aan de deur, maar ook per email bezorgd. Op die manier hoopt PostNL de kosten van de pakketbezorging te verlagen.
PostNL kampt al jaren met een terugloop in de postmarkt. Het bedrijf kondigde maandag een reeks maatregelen aan om de omzet van het bedrijf te compenseren. Zo gaat de prijs van een postzegel omhoog. Ook het versturen van pakketten wordt duurder. Daarnaast zal een gedeelte van de pakketten alleen nog via email worden bezorgd.
“Nu moeten onze bezorgers nog met elk pakket naar de deur van de geadresseerde. Dat kost relatief veel geld. Daar komt nog bij dat de geadresseerde nooit thuis is. Het hele proces kan veel efficiënter als pakketten via email worden bezorgd”, laat een woordvoerder van het postbedrijf weten.
Wanneer iemand bijvoorbeeld een paar schoenen bestelt, worden ze binnenkort niet meer aan de deur afgeleverd, maar bijgevoegd in een email aan de klant. Hoe dat precies in zijn werk gaat, weet PostNL nog niet: “Dat is een heel technisch verhaal. Daar gaan onze specialisten eens goed naar kijken. Hoe dan ook moeten we voorkomen dat onze bezorgers daadwerkelijk op pad moeten. Zeker nu het kouder wordt.”