Populaire pop Barbie krijgt open relatie

Foto: Suphatthra China / Shutterstock.com

De populaire speelgoedpop Barbie wordt gemoderniseerd. De pop sluit daardoor beter aan bij de leefstijl van echte vrouwen. Barbie krijgt onder meer een baan en een open relatie.

De eerste Barbiepop kwam in 1959 op de markt. Hoewel haar uiterlijk regelmatig veranderde, bleef haar levensstijl erg conservatief. Daar komt nu verandering in. “De samenleving is veranderd. Ook Barbie moet met haar tijd mee”, legt een woordvoerder uit.

De nieuwe Barbie vinden we niet meer in haar speelgoedkeuken, maar bij een grote multinational. “Daar bekleedt zij drie dagen per week een topfunctie, omdat het bedrijf nou eenmaal te maken heeft met een vrouwenquotum”, aldus de woordvoerder.

Ook het liefdesleven van Barbie wordt aangepakt. Waar de oude Barbie uitsluitend het bed deelde met Ken, laat de nieuwe Barbie zich niet meer beperken tot één partner. Barbie krijgt een open relatie. Voortaan kan Barbie kiezen uit maar liefst 12 verschillende mannenpoppen: “Een monogame relatie is nou eenmaal niet meer van deze tijd. Meisjes willen een pop die lijkt op een échte vrouw. Een pop die bij wijze van spreken hun eigen moeder zou kunnen zijn. En zij is – laten we eerlijk zijn – ook niet meer zo’n hondstrouwe burgertrut.”