ENSCHEDE - Afgelopen zomer kwamen door het faillissement van huisartsenketen Co-Med duizenden patiënten zonder huisarts te zitten. Zo ook André Rollers (46) uit Enschede. Vorige week kon André dan eindelijk terecht bij een nieuwe huisarts, maar dit bezoekje viel hem alleszins tegen.
“Een half jaar lang heb ik bij onverklaarbare klachten Google als dokter moeten gebruiken en ik kan je vertellen dat er weinig ziekten overbleven die ik niet had”, vertelt André. “Het bericht dat er voor mij een nieuwe huisarts beschikbaar was, zorgde in eerste instantie dan ook voor opluchting en dankbaarheid. Tot ik daadwerkelijk op afspraak kwam en merkte dat deze huisarts er niet zoveel zin in had. Binnen tien minuten leek hij al genoeg van mij te hebben en ‘verwees hij me door’. Zo ga je niet met patiënten om. ‘Ik kom hier voor jou hè’, beet ik hem nog toe, maar dat mocht niet meer baten. Ik kon vertrekken.”
André beschuldigt zijn kersverse huisarts van werkweigering en overweegt een formele klacht in te dienen bij de geschillencommissie: “Het maakt mij kwaad dat ik na al die maanden wachten een huisarts krijg toegewezen die geen verantwoordelijkheid wil nemen voor mijn raadselachtige symptomen. Liever schuift hij mijn problemen gewoon door naar iemand anders, alsof ik daar wat aan heb. Het spreekt voor zich dat ik niet met deze huisarts verder wil. Misschien duurt het wel een poosje voordat ik een huisarts vind die wél empathisch is, maar voor goede zorg is mij dat het wachten meer dan waard.”