10 ℃

NS verwacht veel overlast op het spoor maar stelt klant gerust: “Prijsverhoging gaat gewoon door”

NS verwacht veel overlast op het spoor maar stelt klant gerust: “Prijsverhoging gaat gewoon door”
Foto: Albina Sol / Depositphotos.com

UTRECHT - De komende zes maanden gaat de NS samen met ProRail veel onderhoud plegen aan het spoor. Dat zorgt voor extra vertragingen, omleidingen en volle wagons. Toch zegt NS-topman Wouter Koolmees dat de treinreiziger zich geen zorgen hoeft te maken over de beloofde prijsverhoging van treinkaartjes.

De directeuren van de NS en ProRail hadden een persmoment georganiseerd om uit te leggen wat reizigers de komende zes maanden voor hun kiezen krijgen. Dit is volgens de topman van ProRail heel wat: “We moeten groot onderhoud plegen bij veel spoorlijnen. Daarnaast hebben we een tekort aan machinisten, conducteurs en monteurs. Ook zijn er te weinig treinstellen, omdat bestellingen later worden geleverd dan was afgesproken. Met al die tegenslagen kun je twee dingen doen: óf je stelt werkzaamheden uit totdat je genoeg personeel hebt, óf je laat de treinreiziger in de kou staan en gaat ondanks alle problemen stug door omdat je nu eenmaal geen zin hebt in flexibiliteit. Wij hebben vol overtuiging voor het laatste gekozen.”

Toch heeft NS-directeur Wouter Koolmees ook goed nieuws: “De prijsverhogingen die we hadden aangekondigd en die tot 11 procent kunnen oplopen, zijn absoluut niet in gevaar. Reizigers hebben behoefte aan betrouwbaar openbaar vervoer. Dus als we zéggen dat we de prijzen van treinkaartjes fors gaan verhogen, dan dóen we dat ook. Dat is mijn belofte aan de reiziger en daar mag u mij gerust aan houden.”

 
Deel dit artikel: