
UTRECHT - De top van de NS wuift aanhoudende treinvertragingen luchtig weg met de mededeling dat het allemaal relatief is. “Een paar uurtjes vertraging? Ach, dat valt in het niet vergeleken met de jaren vertraging die we hebben opgelopen op onze winstgevendheid”, aldus NS-baas Wouter Koolmees tijdens een persconferentie die zelf een half uur te laat begon.
Volgens Koolmees is het belangrijk om dingen in perspectief te zien. “Treinen kunnen te laat zijn, maar onze winstverwachting heeft pas echt een vertraging opgelopen. Wat is nou een paar uur vertraging door een gemiste aansluiting? Als directie verwachten we pas weer winst op z’n vroegst in 2027.”
De directeur van NS bevestigt dat het bedrijf momenteel werkt aan een ‘nieuwe realiteit’, waarbij de punctualiteit van treinen ondergeschikt wordt gemaakt aan de langetermijndoelstelling van het blijven bestaan: “We moeten keuzes maken. Of we investeren in dienstverlening, of in PowerPoint-slides waarin het woord ’toekomstvisie’ tien keer voorkomt.”
Op de vraag of het schrappen van avondritten bijdraagt aan de financiële gezondheid van het bedrijf, reageert Koolmees laconiek: “We besparen vooral op hoop.”
Koolmees voegt eraan toe dat de reizigers zélf ook niet vrijuit gaan: “Dat geklaag over duurder worden kaartjes. Gek word je ervan. En ook de voortdurende vraag naar zitplekken, werkende toiletten en vervoer op de afgesproken tijd legt een enorme druk op onze marges. Het wordt tijd dat de klant eens in de spiegel kijkt en zich afvraagt: ben ik wel winstvriendelijk genoeg?”