In de kerstpromo van de Publieke Omroep (NPO) komt het woordje ‘Kerst’ niet meer voor. Het filmpje is dit jaar multicultureel en verwijzingen naar het kerstfeest zijn verdwenen. De NPO wil zo de bevolkingsgroepen die geen kerst vieren tegemoet komen.
“December vier je samen” is dit jaar de slogan van de campagne. Vorig jaar luidde de slogan nog “Kerst vier je samen” en waren in het spotje uitsluitend witte presentatoren te zien. Nu toont de promo een bont gezelschap van mensen met een verschillende culturele achtergrond. Omdat niet in alle culturen het kerstfeest wordt gevierd, besloot de NPO om het woordje ‘Kerst’ te schrappen, weet De Volkskrant.
“Een volstrekt logische keuze”, zegt mediawatcher Gerard Slimmer over de keuze van de NPO. “De Publieke Omroep is er voor iedereen, niet alleen voor christenen. Deze promo straat uit dat alle bevolkingsgroepen welkom zijn bij de NPO.”
Slimmer verwacht niet dat televisiekijkers kritiek zullen hebben op het besluit om het woordje ‘Kerst’ te schrappen. “Welnee. Mensen die wel Kerst vieren zijn christenen. Een goed christen is verdraagzaam en heeft zijn naaste lief. Daarnaast is het kerstfeest het feest van vrede op aarde. Daar zorgt dit filmpje voor. Let maar op.”