Nieuwspaal gaat samenwerking aan met Nederlandse Roeptoeterbestrijding

Foto: Maxpro / Shutterstock.com

Vandaag start een campagne tegen roeptoeterij. Nieuwspaal is hiervoor een samenwerking aangegaan met de Nederlandse Roeptoeterbestrijding. Beide partijen gaan zich inzetten voor betere, weloverwogen en inhoudelijke reacties op het internet.

“We willen mensen vooral op het hart drukken dat ze godverdomme eerst het artikel moeten lezen voordat ze er op reageren. Daar komt het in het kort op neer”, legt voorzitter Bernd Strik van de Nederlandse Roeptoeterbestrijding uit.

Tijdens de campagne zullen alle artikelen die Nieuwspaal op Facebook plaatst worden voorzien van een korte boodschap: éérst het artikel lezen, daarna pas reageren.

“Het klinkt allemaal heel logisch, maar toch zien we bij onze berichten op Facebook nog veel geleuter van mensen die reageren op een artikel dat ze überhaupt niet hebben gelezen. Dat is niet alleen heel vervelend, maar ook onprettig en naar. We hopen dit met een stukje voorlichting te voorkomen”, aldus Nieuwspaal-hoofdredacteur Hans Wolterdijk.

De campagne zal alleen te zien zijn op Facebook. Wolterdijk: “Het niveau van onze lezers op andere platforms en op onze website ligt significant hoger, dus daar speelt het probleem niet. Bovendien is Facebook een ongewenste en overbodige tussenpersoon tussen onze lezers en onze website, dus het probleem lost zich vanzelf op als we over een paar maanden definitief afscheid nemen van Facebook.”