Stellantis, het concern achter merken als Citroën, Peugeot, Fiat en Opel, verwacht dat de Amerikaanse importheffingen dit jaar tot 1,5 miljard euro aan extra kosten zullen leiden.
De financiële klap wordt vooral in de tweede helft van het jaar verwacht. Ook andere Europese autobedrijven, zoals Volkswagen Group, ondervinden grote verliezen door deze heffingen. Sinds 2 april is een extra heffing van 25 procent ingevoerd, waardoor auto's en onderdelen gemiddeld 27,5 procent duurder zijn geworden.
Afgelopen zondag werd er overeengekomen om de heffing per aankomende vrijdag te verlagen naar 15 procent. Desondanks blijft dit tarief aanzienlijk hoger dan de eerdere 2,5 procent. Volgens experts komt de winstgevendheid van Europese autobedrijven hierdoor zwaar onder druk te staan.
Tegelijkertijd moeten fabrikanten investeren in elektrische voertuigen en concurreren zij met China, terwijl de verkoopcijfers dalen. Producenten onderzoeken nu mogelijkheden om productie te verplaatsen naar de VS, al blijven bedrijven voorzichtig zolang er geen definitief handelsakkoord is.