In korte tijd zijn bijna tienduizend filialen van Starbucks en Burger King overgenomen door Chinese investeerders, een ontwikkeling die past bij een bredere trend binnen de Chinese markt.
Amerikaanse fastfoodketens introduceerden decennia geleden koffie, cheeseburgers en friet in China, maar blijken nu steeds meer afhankelijk van lokale kennis, kapitaal en kunde om te concurreren. Zo verkocht McDonald's in 2017 al zijn meerderheidsbelang aan Chinese investeerders, wat leidde tot een forse groei van het aantal filialen in China, van 2500 naar 6800 in 2025. Starbucks, dat sinds 1999 actief is, zag zijn marktaandeel afnemen van 34 procent in 2019 tot 14 procent in 2024 door sterke concurrentie van de Chinese keten Luckin Coffee.
Volgens experts liggen de voordelen van de overnames vooral in de snelheid van innovatie, lokale digitale aanpassingen en efficiëntere logistiek. De verkoop van meerderheidsbelangen wordt gezien als een overlevingsstrategie om risico’s te spreiden en de groei in China te waarborgen.

