
STRIELWOUDEN - Steeds meer bedrijven komen in actie in de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en Europa. Snackbaruitbater John van de Tolleveld lanceerde deze week het ‘patatje handelsoorlog’.
De importheffingen van president Trump hebben de economische verhoudingen tussen de VS en andere landen op scherp gezet. Trump kwam deze week met enorme importheffingen op auto’s. Snackbarhouder John van de Tolleveld slaat terug met zijn ‘patatje handelsoorlog’, dat volgens hem méér is dan alleen een vette snack.
“Toen Trump met zijn importheffingen kwam, kon ik als ondernemer niet op mijn handen blijven zitten. Ik móest iets doen”, legt Van de Tolleveld uit.
Bewust snacken
“Nederland heeft zich op fastfoodgebied veel te afhankelijk gemaakt van de Verenigde Staten. Bijna al het fastfood komt uit Amerika. Denk bijvoorbeeld aan de Big Mac en de fried chicken uit Kentucky. Als we deze handelsoorlog willen winnen, dan moeten we heel bewust gaan kiezen voor fastfood waarover de Amerikanen geen zeggenschap hebben.”
Mexicano
Het ‘patatje handelsoorlog’ bestaat uit patat van Nederlandse aardappelen, Belgische mayonaise, twee Canadese kipcorns en daar bovenop een mexicano. “Ja, een gekke combinatie”, geeft Van de Tolleveld toe. “Maar je bestelt een patatje handelsoorlog niet omdat het lekker is. Het is vooral een gefrituurd statement.”