WAALWIJK - Vrijwel alle reparateurs in Nederland brengen voorrijkosten in rekening om de gemaakte kilometers naar de woning van een klant gecompenseerd te krijgen. Ook loodgieter Ton Noeswijk (44) uit Waalwijk krijgt op deze manier al jarenlang zijn zakelijke autoritjes vergoed. Toch vindt de Brabantse vakman het onbegrijpelijk dat alleen zijn reiskosten voor de heenweg worden betaald. Vanaf 1 januari laat Noeswijk zijn klanten daarom ook achterrijkosten betalen.
“In feite is het niet meer dan logisch”, zegt Noeswijk. “Op dit moment word ik alleen betaald om naar een klant toe te rijden en reparaties uit te voeren, maar niet om daarna weer te vertrekken. Daarom blijf ik vaak na de werkzaamheden nog een tijdje hangen bij klanten. Soms een uurtje, soms zes uur, dat hangt er een beetje van af of ik nog andere afspraken heb staan. Over het algemeen merk ik dat klanten mijn langdurige aanwezigheid niet zo op prijs stellen, maar tegelijkertijd doen ze ook vaak moeilijk als ik begin over de kosten van het wegrijden. ‘Hoezo moet ik 40 euro achterrijkosten betalen?!’ zeggen ze dan. Dan denk ik: tja, dacht je dat mijn bedrijfswagen alleen bij het voorrijden benzine verbruikt?”
Door standaard achterrijkosten in rekening te brengen, hoopt Noeswijk volgend jaar gedoe met klanten te voorkomen: “Ik denk dat klanten het zeer gaan waarderen als ik van tevoren duidelijk aangeef dat zij mijn terugrit ook moeten betalen. Door transparant te zijn over de kosten, weten klanten wat zij aan mij hebben. Dat maakt mij een betrouwbare loodgieter. En voor mij is het prettig dat ik na het ontstoppen van een gootsteen gewoon meteen naar huis kan.”