BUINERVEEN - De Amerikaanse wapenproducent Lockheed Martin neemt de Drentse stroopwafelfabriek Buitinga over. Volgens een woordvoerder van Lockheed is de overname “strategisch essentieel” om het productaanbod te diversifiëren.
“Tot nu toe bestond ons portfolio uitsluitend uit wapens en lucht- en ruimtevaartuigen. Dat is in deze onzekere tijd te beperkt” aldus CEO Jim Taiclet van Lockheed Martin. “Als we ook in andere sectoren voet aan de grond willen krijgen, is verbreding van het productaanbod noodzakelijk.”
De keuze voor stroopwafels ligt volgens Lockheed voor de hand. “Ze zijn compact, energierijk en iedereen houdt ervan. Bovendien hebben stroopwafels niets te maken met onze overige producten, waardoor we onszelf niet beconcurreren” aldus de CEO.
Bij Buitinga reageerde men aanvankelijk verbaasd op het bod van de Amerikaanse gigant, maar directeur Henk-Jan Buitinga ziet vooral kansen. “Lockeed maakt kruisraketten, wij maken stroopwafels. Door onze krachten te bundelen, ontstaan nieuwe kansen voor innovatie. Door deze overname kunnen we in onze stroopwafelfabriek straks beschikken over een schat aan kennis op het gebied van aerodynamica.”
Lockheed heeft ambitieuze plannen met de Drentse stroopwafelfabriek. Zo wil het bedrijf binnen vijf jaar een tactische stroopwafel ontwikkelen waarmee militairen in een oorlogssituatie snel nieuwe energie binnenkrijgen.
Critici hebben echter hun bedenkingen. Ze vrezen dat stroopwafels gebruikt gaan worden als caloriebommen bij gevechtsmissies, waardoor de traditionele Nederlandse lekkernij zijn onschuld verliest.
Door de overname komt de merknaam Buitinga te vervallen. De nieuwe eigenaar heeft besloten om de stroopwafels voortaan onder de merknaam Lockheed Martin op de markt te brengen.