KLM diep in problemen door klimaatbezorgdheid reizigers

Foto: Aerovista Luchtfotografie / Shutterstock.com

Air France-KLM heeft de cijfers over de eerste drie maanden van dit jaar gepresenteerd. De cijfers zijn desastreus. De vliegtuigmaatschappij steekt de hand in eigen boezem: “We hebben onderschat hoe belangrijk het klimaat is voor onze klanten.”

Het nettoverlies van Air France bedraagt maar liefst 1,8 miljard euro. Ruim een half miljard euro per maand. De vraag rijst waarom het concern dit niet zag aankomen. Al jarenlang is duidelijk dat het klimaat voor heel veel mensen ontzettend belangrijk is. Reizen is, net als vlees eten, uit den boze. Ook de auto is massaal afgezworen. En toch is het Frans-Nederlandse bedrijf blijven geloven in een opleving.

KLM woordvoerder Van der Vluchten zucht diep: “We waren er van overtuigd dat mensen op een bepaald moment toch weer wilden vliegen. Dat de tripjes naar bijvoorbeeld Rome, New York, en Sint Petersburg toch weer zouden aantrekken. Maar blijkbaar is dat een zware misrekening geweest. Zelfs de meest schitterende steden zijn spooksteden geworden. En dus staat het water ons tot aan de lippen. Blijkbaar is het klimaat niet alleen maar een modedingetje, maar handelen mensen echt naar hun idealen. Vooral de laatste maanden zien we dat mensen dus vaker thuisblijven.”