Klaaglijn voor bejaarden geopend om zorg te ontlasten

Foto: Lopolo / Shutterstock.com

Het Bruine Kruis heeft een telefonische hulplijn geopend voor bejaarden die willen klagen over hun gezondheid. Op die manier wordt geprobeerd de druk op het zorgpersoneel te verlagen.

Veel ouderen met gezondheidsprobleempjes voelen de behoefte om daarover te klagen. Normaal gaan bejaarden daarvoor wekelijks naar de huisarts, maar vanwege het coronavirus heeft het reguliere zorgpersoneel nu geen tijd om naar het gezeur van ouderen te luisteren.

“We zien dat ouderen nog steeds naar de huisarts gaan om te mekkeren. Dat is uitdrukkelijk niet de bedoeling. Zorgpersoneel heeft het al druk genoeg”, zegt woordvoerder Pim Rijbelink van het Bruine Kruis. “Onze hulplijn is speciaal bedoeld voor gezeur over pijnlijke knieën, stijve heupen, dikke enkels, incontinentie, reuma en ander klein ongemak.”

“Natuurlijk blijft de huisarts bereikbaar voor als er écht iets is. Voor het overige strontvervelende, onbeduidende gezanik over de gezondheid kunnen bejaarden terecht bij de hulplijn”, legt Rijbelink uit. “Er wordt niet echt naar de klachten geluisterd, dus wat dat betreft verandert er niets.”