Internet uitgebreid met “websites”

Steeds meer internetters bezoeken zogenoemde “websites”. Dat zijn kleine stukjes van het internet die niet onder het bewind van Facebook vallen. 

Foto: Gutesk7 / Shutterstock.com / Nieuwspaal

Verschillende mediabedrijven hebben inmiddels zo’n “website”. Recentelijk lanceerden ook de NOS, GeenStijl en Nieuwspaal een eigen “website”. Dat laatste bedrijf besloot zelfs om een groot gedeelte van haar artikelen niet meer op Facebook te publiceren.

“Het mooie van zo’n website is dat mensen zélf kunnen bepalen wat ze willen lezen. Er zit geen enkele Amerikaanse miljardair achter die de hele flikkerse boel filtert, andermans werk omgeeft met advertenties, daarmee z’n eigen zakken zit te vullen en zo uiteindelijk alle creativiteit de nek omdraait. Ik denk echt dat websites de toekomst hebben”, zegt mediadeskundige Paul van Geelkerken.

Toch is niet iedereen enthousiast. Facebookschaapje Betty de Soos ziet er weinig in. “Ik heb het intelligentiequotiënt van een versgebakken kalfskroket en deze zin is eigenlijk al te moeilijk voor mij”, zegt ze. “Waarom zou ik in hemelsnaam een website bezoeken, als ik ook door een schijnheilige Amerikaanse zakkenvuller kan laten bepalen wat ik wel en niet te zien krijg?”