Ondanks het feit dat Heineken vorig jaar nog beloofde zich helemaal uit Rusland terug te trekken vanwege de inval in Oekraïne, ziet het bedrijf zich genoodzaakt om toch fors in Rusland te blijven investeren. Volgens de bierbrouwer gaat het om een strategische beslissing.
Vorig jaar introduceerde Heineken in Rusland maar liefst 61 nieuwe producten. Het bedrijf wil de Russen op die manier ‘langzaamaan dronken voeren, totdat ze niet meer in staat zijn om te vechten’.
“Bier verkopen in een land dat schooltjes en ziekenhuizen en complete woonwijken bombardeert, dat doe je natuurlijk liever niet. Maar helaas hebben we geen keus”, zucht de bierbrouwer. “Als we ons nu zouden terugtrekken, zijn de Russen in no-time nuchter en scherp. Bovendien zouden ze door het gebrek aan bierbuik nog fitter worden. Dat risico kunnen we niet nemen.”
Om strategische redenen blijft Heineken dus bier verkopen in Rusland. En het plan lijkt te werken, want vorig jaar verkocht Heineken maar liefst 720.000 hectoliter extra. “We gaan hun levers helemaal kapotmaken”, klinkt het strijdvaardig. “We zullen niet stoppen met bier verkopen in Rusland tot Oekraïne helemaal vrij is. En mocht dat onverhoopt extra winst opleveren, dan is dat maar zo.”