31 ℃

FVD adviseert leden om hoofd in het zand te steken voor verkoeling

FVD adviseert leden om hoofd in het zand te steken voor verkoeling
Foto: Esther van Mourik / HCV

DEN HAAG - Heel Nederland zucht onder de hittegolf. Vrijdag werd alweer een nieuw temperatuurrecord gevestigd: 38,2 graden. Nooit eerder was het in juni zo warm in Nederland. Naast het RIVM en het KNMI komt nu ook Forum voor Democratie met tips voor de hitte. De partij adviseert haar leden om het hoofd in het zand te steken voor verkoeling.

“Op een warme dag zoekt iedereen verkoeling, en wij wijzen graag op een oplossing die letterlijk voor het oprapen ligt”, zegt FVD-leider Lidewij de Vos. “Veel mensen zijn op zulke dagen toch al aan het strand. Daar ligt zand in overvloed. Je hoeft er alleen nog maar gebruik van te maken.”

“Zand heeft een heerlijke, isolerende werking”, legt De Vos uit. “Steek je je hoofd erin, dan blijft het mooi koel daaronder. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom niemand hier eerder op is gekomen.”

De partijleider benadrukt dat het advies breed toepasbaar is. “Het mooie is dat het overal werkt waar zand ligt. Aan zee, in een zandbak, desnoods in een bouwkuip. We maken ons als partij vaak druk om dure klimaatplannen, terwijl de oplossing al die tijd onder onze voeten lag.”

De Vos wijst bovendien op een tweede voordeel, dat volgens haar minstens zo belangrijk is als de verkoeling. “Als je hoofd in het zand zit, zitten je oren daar ook in”, zegt ze. “En dat is een zegen. Je hoeft op die manier niet langer te luisteren naar mensen die het klimaat bestudeerd hebben.”

 
Deel dit artikel: