2 ℃
FNV:

“Albert Heijn moet zelfscankassa’s verwijderen zodat zelfscanmedewerkers zich veiliger voelen”

“Albert Heijn moet zelfscankassa’s verwijderen zodat zelfscanmedewerkers zich veiliger voelen”
Foto: Hay Kranen / Wiki Commons CC BY 4.0

ZAANDAM - In de supermarkten krijgen zelfscanmedewerkers nog regelmatig te maken met agressieve, dreigende en intimiderende klanten. Vakbond FNV wil daarom dat supermarkten de zelfscankassa’s in de ban doen, zodat zelfscanmedewerkers zich veiliger voelen.

Uit een onderzoek van Nieuwsuur blijkt zelfscanmedewerkers zich regelmatig onveilig voelen. Wat FNV betreft, ligt de oplossing voor de hand. “Voor ons staat de veiligheid van zelfscanmedewerkers voorop”, laat een woordvoerder van de vakbond weten. “Het is ons duidelijk geworden dat de onveiligheid die zelfscanmedewerkers ervaren vooral samenhangt met de zelfscankassa. Wij vinden dat zelfscanmedewerkers in alle veiligheid hun werk moeten kunnen doen, dus zónder zelfscankassa’s.”

Bram (17) werkt als zelfscanmedewerker in een Albert Heijn in Rotterdam en hoopt dat zijn werkgever verantwoordelijkheid neemt: “Ik vind de functie zelfscanmedewerker hartstikke leuk, maar merk wel dat ik in de buurt van die zelfscankassa’s altijd gezeik krijg met klanten. Dat vind ik vervelend, zowel voor mezelf als voor de klant. Het verwijderen van de zelfscankassa zorgt er hopelijk voor dat ik als zelfscanmedewerker weer energie haal uit mijn werk. Daar doe ik het ook voor, anders zou ik net zo goed achter de kassa kunnen gaan zitten.”

Volgens de supermarkten wordt de onveiligheid niet veroorzaakt door de zelfscankassa’s, maar door het gedrag van de klanten. “Dan kan best zo zijn”, aldus de FNV-woordvoerder, “maar dan moeten ze er maar voor zorgen dat klanten niet meer in de buurt van de zelfscankassa’s kunnen komen.”

 
Deel dit artikel: