“Ik vind dat je als werkgever ook oog moet hebben voor je personeel en voor mogelijke persmomentjes”, zegt directeur Michel van der Stoot van softwarebedrijf ZOZO uit Wijdenbosch. Hij geeft al zijn acht werknemers 100 euro per maand extra, vanwege de inflatie en de aandacht die het oplevert.
“De prijzen voor levensonderhoud en energie zijn enorm gestegen. Ik wil niet dat mijn mensen met zorgen naar het werk komen”, zegt Van der Stoot. “Bovendien levert dit gebaar een heleboel free publicity op. Ik heb zelf de pers gebeld en een uur later stonden jullie al op de stoep. Journalisten zoals jullie zijn gek op dit soort feel good nieuwtjes.”
Werknemer Elles is blij met de 100 euro die ze er maandelijks bij krijgt. “Het weegt natuurlijk totaal niet op tegen de gestegen prijzen in de supermarkt, maar met het schamele kutloontje wat ik hier krijg is honderd euro toch een flinke stap vooruit”, zegt ze.
Toch wil directeur Van der Stoot niets weten van bedankjes: “Nee, dat hoeft echt niet. Ik sta voor betrekkelijk weinig geld te shinen op talloze nieuwssites. Voor een habbekrats komt mijn bedrijf weer eens positief in het nieuws. Een reclamecampagne was duurder geweest.”